I lighed med det mere sporty RainSport 3 nyder RainExpert 3 virkelige regnen. Dækkets hajskinteknologi med langsgående riller og innovativ slidbanestruktur minimerer vandturbulens og bortdræner vandet hurtigt. Så mens du nyder den gode kontrol på våde veje, beskytter dækket dig mod akvaplaning.
RainExpert 3 er konstrueret med en vandoptimeret, asymmetrisk slidbane og en gummiblanding i slidbanen, der er specialudviklet til godt vejgreb i vådt føre. Det har brede, udvendige skuldre konstrueret med fasthed på tværs for at sikre godt vejgreb i sving.
Dækket er klasse A i EU’s dækmærke for vådt vejgreb, hvilket svarer den højst muligt ydelse i våde forhold og regn.
Dækkets slidbanemønster er designet til at have optimal kontakt med vejen, hvilket giver mindre friktion og nedsat rullemodstand på alle vejoverflader (den energi, der skal til, for at dækkene ruller med stabil hastighed). Den lave rullemodstand betyder, at du sparer penge ved benzinpumperne.
AutoBILD-testen omfattede 18 sommerdæk. Testen vurderede ydelse på våd vej (akvaplaning på lige vej, akvaplaning i sving, styring, rund bane, opbremsning), på tør vej (styring, opbremsning, kørselskomfort, støj) og analyserede omkostningerne (levetid, generelle levetidsomkostninger, rullemodstand). Uniroyal RainExpert 3 overbeviste testpersonerne med gode resultater på våde veje.
Dæk med højt vådgreb (A eller B) har kortere bremselængde på våd vej, og er derfor mere sikker i regnvejr. Som under brændstoføkonomi, bliver D ikke anvendt og der er ikke planer om at anvende G.
Dæk står for op til 20% af køretøjets brændstofforbrug, så hvis du ønsker flere kilometer på en tank, bør du vælge et dæk med en høj vurdering under brændstoføkonomi. Co2 udledninging vil også være mindre.
Dette er udvendig støj fra dækkene og måles i decibel. Jo flere udfyldte ringe, jo mere støjer dækkene.