I 1868 åbnede den tidligere belgiske officer Oscar Englebert en lille forretning i Liege, hvor han solgte gummivarer. Hans forretning var forud for sin tid, men Oscar kunne se det enorme potentiale i dette alsidige og vandafvisende materiale.
Under sønnens ledelse voksede firmaet. Snart havde de deres egen fabrik, hvor de fremstillede alle former for vandtætte produkter fra badehætter til regnfrakker, forklæder og handsker.
Som den innovative mand han var, begyndte Oscar Englebert Jr at eksperimentere med dæk, i begyndelsen til cykler og hestevogne. Han var især interesseret i gummiets vandafvisende egenskaber.
Efter succesen med cykeldæk skiftede Englebert til bildæk og blev det første dækfirma i Benelux-landene og et af de første i Europa.
Det var så stor en succes, at man udvidede sortimentet med dæk til motorsport, hvor de høstede stor ros og bidrog til en historisk sejr i Le Mans – som det første dæk nogensinde, der holdt igennem hele 24-timers-løbet uden at blive skiftet.
Lige før 1. Verdenskrig brød ud, fik Englebert jackpot, da han indførte et nye zigzag-mønster i slidbanen på dækkene. Det gjorde en stor forskel på funktionen og medvirkede til at forhindre udskridning. Dækkene var så populære, at produktionen i 1914 var blevet firedoblet.
I slutningen af 50’erne var Englebert Tyres blevet opdaget af US Rubber, og firmaerne besluttede at samle kræfterne. Brandet Uniroyal-Englebert var født. Før ti år var gået, blev det besluttet at skifte brandets navn til Uniroyal.
We were the first to produce a “rain tyre”, the first to recognise the water-deflecting properties of the directional V-shaped tread and the first to use biomimicry in the development of our Shark Skin Technology.