Vinterdæk om sommeren

Det kan være dyrt at skifte dæk hvert halve år, men i mange lande er det lovpligtigt. Men hvorfor skal man gøre det? Hvorfor kan man ikke bare køre med vinterdæk om sommeren og sommerdæk om vinteren?


Den simple årsag er, at deres design og gummiblanding er helt forskellig, og på samme måde som vinterdæk ikke egner sig til varmt vejr, kan sommerdæk udgøre en risiko ved meget lave temperaturer.

Hvad er der galt med vinterdæk om sommeren?

Vinterdæk fungerer bedst i temperaturer under +7°C. De dybe slidbaner er designet til sne og slud, og deres slidbaneblokke er designet til at give ekstra trækevne under våde, vinterlige forhold De er uforlignelige i kolde temperaturer. Læs vores artikel ‘Hvad er vinterdæk?’, hvis du vil vide mere.

Men når temperaturerne stiger til over +7°C, er sommerdæk meget bedre. Sommerdæk har mindre naturgummi i gummiblanding, og det gør dem blødere og mere klæbende. De er bedre til at gribe våde og tørre veje ved højere temperaturer.

Den højere rullemodstand, som vinterdæk har i glatføre, kan have en destruktiv effekt i varmere vejr, så dækket bliver mere slidt. Modsat har sommerdækkenes lavere rullemodstand en positiv effekt på brændstoføkonomien.

Endelig har sommerdæk kortere bremselængde ved højere temperaturer, mens vinterdæk har kortere bremselængde i køligere vejr. Det er vigtigt at huske, hvis du bruger vinterdæk ved højere temperaturer eller sommerdæk ved lavere temperaturer. Ingen af dem vil bremse så effektivt som dæk, der er fremstillet specifikt til de temperaturer.

Vinterdæk om sommeren

  • Vinterdæk fungerer dårligt ved temperaturer over 7°C.
  • De er dyrere at anvende.
  • De er mindre effektive.
  • Deres bremselængde er længere end sommerdæks i varmere vejr.
Uniroyal. A brand of Continental.