Vinterdæk fungerer bedst i temperaturer under +7°C. De dybe slidbaner er designet til sne og slud, og deres slidbaneblokke er designet til at give ekstra trækevne under våde, vinterlige forhold De er uforlignelige i kolde temperaturer. Læs vores artikel ‘Hvad er vinterdæk?’, hvis du vil vide mere.
Men når temperaturerne stiger til over +7°C, er sommerdæk meget bedre. Sommerdæk har mindre naturgummi i gummiblanding, og det gør dem blødere og mere klæbende. De er bedre til at gribe våde og tørre veje ved højere temperaturer.
Den højere rullemodstand, som vinterdæk har i glatføre, kan have en destruktiv effekt i varmere vejr, så dækket bliver mere slidt. Modsat har sommerdækkenes lavere rullemodstand en positiv effekt på brændstoføkonomien.
Endelig har sommerdæk kortere bremselængde ved højere temperaturer, mens vinterdæk har kortere bremselængde i køligere vejr. Det er vigtigt at huske, hvis du bruger vinterdæk ved højere temperaturer eller sommerdæk ved lavere temperaturer. Ingen af dem vil bremse så effektivt som dæk, der er fremstillet specifikt til de temperaturer.